Siirry pääsisältöön

Naiseus

 En tiedä millaista on olla nainen, kuinka voisinkaan tietää?

Uskon kuitenkin tietäväni siitä jotain, vain hitusen, pintaraapaisun.

Tiedän miltä tuntuu kun on "bad hairday"
Tiedän miltä tuntuu kun niihin viimeisiin sukkiksiin tulee reikä
Tiedän miltä tuntuu kun valmiin silmämeikin pilaa rajauskynällä
Tiedän miltä tuntuu kun parhaista rintaliiveistä tulee aivan väärällä hetkellä luu läpi
Tiedän miltä tuntuu kun laittaudut pari tuntia, ja toinen osapuoli sanoo, että näytätpäs ihan kivalta...

Minulla on netissä joitakin kuvia itsestäni laittautuneena ja pukeutuneena, onpahan muutama seuranhakuilmoituskin. En varmasti saa niin paljon viestejä kuin mitä naiset saavat. Saamissani viesteissä on silti aivan riittävästi esimerkkejä täysin luokattomasta ja epäasiallisesta kielenkäytöstä. Voin vain kuvitella, millaisia viestejä naiset saavat seuraa hakiessaan, tai ihan muuten vain työelämässä, baarissa tai missä tahansa.

Voin hyvin uskoa ja ymmärtää erilaiset paineet, joita naisiin kohdistuu vaikkapa työelämässä. Ulkonäkö, olemus, käytös.. Naisilta tietyllä tavalla, ehkä yleistäen, tunnutaan olettavan ainaista huolellista laittautumista ja tiettyä huoliteltua ulkonäköä. Miehille tuntuu olevan hyväksyttävämpää olla ja näyttää ihan miltä tahansa. Toki, riittävän korkea asema yleensä velvoittaa tietynlaiseen pukeutumiseen ja käytökseen, mutta kuitenkin. 

Olen silti ajoittain ollut suorastaan pöyristynyt siitä, millaista kohtelua olen saanut osakseni, vaikka olenkin vain tällainen ristiinpukeutuja, joka ei varmasti kiinnosta suurinta osaa ihmisistä/miehistä. 

Olen törmännyt käytökseen jossa minulta oletetaan, että olen täydellisesti huoliteltu meikkejä ja pukeutumista myöten. Kuinka mies on aikonut panostaa? Tulemalla paikalle. Minulla palaa aikaa aika reilusti kun ajan parran, meikkaan ja pukeudun kivasti. Fiilis on suorastaan tyrmistynyt, kun toiselle se on "perusolettamus", että siltähän minun kuuluisikin näyttää. Se aika, vaiva ja panostus on oikeasti aika iso, mikä siihen menee. Minä kuitenkin voin valita sen, että milloin pukeudun ja laittaudun, milloin olen vain miehenä, omana itsenäni.

Arvostukseni ja ymmärrykseni naisia kohtaan on muuttunut ja lisääntynyt aika paljon. Varmasti kirjoitukseni ja ajatukseni ei koske kaikkia naisia mutta uskon silti, että ainakin joitakin. Uskon, että iso osa naisista on kuitenkin törmännyt vastaavanlaisiin tilanteisiin ainakin joskus elämänsä aikana.

Toivoisinkin, että etenkin me miehet, antaisimme naisille enemmän arvostusta. Emme asettaisi ulkonäköpaineita tai olettamuksia. Emme pitäisi naistemme laittautumista ja panostamista itsestäänselvyytenä, koska se vaatii oikeasti aikaa ja panostamista. Panostakaamme myös yhdessä heitä varten.

Kommentit